happygoluckiest

Att gilla läget är början till att älska läget.

Lämna en kommentar

Visst vore det underbart om livet alltid gick på räls och inget dåligt hände. Om man aldrig missade sista bussen, om man aldrig glömde paraplyet när det regnar, om det inte fanns bilköer och om den tappade smörgåsen alltid hamnade med smörsidan uppåt.
Nu är ju inte livet så och det är bara att gilla läget, det vet vi ju.
Men hur reagerar du när såna små vardagsolyckor händer, rycker du bara på axlarna och går vidare eller svär du en stund och känner dig negativt påverkad en större del av resten av dagen?
Gilla läget är vi ju tvungna att göra men man kan alltid fråga sig hur man kan ta sig ur de negativa tankebanorna som kommer som per automatik när saker inte går som vi vill.
För de negativa känslorna som slås på är automatiska och gör att vi blir på dåligt humör. Du har säkert sett någon bli överdrivet arg och tjurig för att en tallrik gick sönder till exempel. Kanske tänkte du då ”Herregud, det var ju bara en tallrik”
Precis, det var bara en tallrik men går man omkring med ständigt påslagen stressmotor så kommer de negativa tankarna ibland innan vi hinner stoppa dem och så känner vi oss nedslagna, ledsna och på dåligt humör ett tag efteråt. Vi vet att det är orimligt men kroppen och dess hormoner lever sitt eget liv och vi får ta att vi känner oss arga över en så banal sak som en trasig tallrik.
Men även här kan man öva sig att stoppa de negativa tankarna, varför vara på dåligt humör över skitsaker när man inte behöver?
Så fort någonting händer som du vet kommer att påverka ditt humör på ett dåligt sätt så ska du stoppa det negativa ältandet som automatiskt startar upp i din hjärna. Fastnar du i en bilkö så ha storytel redo att lyssna på istället för att lyssna på kroppens aggressiva stridssignaler. Eller börja fundera på semesterplaner. Fundera på var du vill åka, visualisera och dröm dig bort till en vit strand med turkost vatten. Kväv ilskan innan den hinner få dig att må dåligt. Innan du börjar svära och gorma så tänk: Stopp! Ta ett djupt andetag och tänk mindfullness istället.
Häromdagen vaknade jag med en svidande hals och ont i huvudet. Att ringa och sjukskriva sig är inte min favoritgrej att göra och att vara sjuk får inga höga lyckopoäng precis. Men jag gillar inte bara läget, jag försöker alltid längre än så. I största möjliga mån försöker jag älska läget. Efter ett tag såg jag min chans att läsa ut en bok som jag började på i somras. Det var fortfarande tråkigt att vara sjuk självklart men boken var bra och det var mysigt att få ligga kvar i sängen utan att behöva ha dåligt samvete för det.
Att gilla läget, försöka göra det bästa av en dålig händelse eller åtminstone se det som en vinst att man lärde sig något nytt. Det är en bra början till att öva sig inför att älska läget, att vara lycklig i livet precis där man är. Vad det innebär kommer jag att berätta mer om i nästa inlägg.

Författare: Happygoluckiest

Har hund, halvvuxna och bortskämda barn och en trädgårdstäppa i skriande behov av kärleksfull omvårdnad. Gillar champagne, engelska kriminalromaner, samlar på ugglor och och är lite besatt av allt italienskt, särskilt maten. Psykologi har alltid intresserat mig och efter flera års djup depression, en livskris och eget sorgearbete har jag skapat mina egna verktyg att klara motgångar, hitta vardagslyckan och styrkan i mig själv. Jag har även många års erfarenhet av att möta människor i kris och har sett att den metod jag använt kan hjälpa andra. Skriv gärna en kommentar om du har någon fråga eller speciellt ämne som jag ska ta upp i bloggen. Hey ho, lets go!

Lämna en kommentar