happygoluckiest

Lycklig och tacksam eller olycklig och otacksam- Du väljer själv.

4 kommentarer

Det kan ju låta som lite newagigt och hokuspokus allt det här med mindfulness och vardagslycka, men allt jag skriver om här i bloggen är forskningsbaserad fakta. Hjärnforskning visar klart och tydligt att hjärnan fungerar på så sätt att dina känslor inte är något som kommer utifrån och styr hur du ska känna dig. Känslorna kommer inifrån dig själv, du skapar dina egna känslor. Alltså kan du styra dina känslor och därmed hur du ska känna dig. För hjärnan må vara ett invecklat och fantastiskt organ, men är enkel att manipulera och programmera om. Som jag skrivit tidigare så är regelbundet användande av minfullness  synligt på magnetkamerabilder av hjärnan.  Här kan du läsa mer om hjärnforskningen om hur vi styr själva hur vi mår.

Det är alltså en mycket god idé att börja redan idag att öva dig att fokusera på det positiva och att känna tacksamhet!

Vardagslyckan skiljer sig från lyckoruset du känner när du har riktig tur med något som att du vinner pengar eller är lyckligt nyförälskad. Om du tror att en massa saker måste uppnås innan du kan uppleva den så fundera lite över hur det skulle kännas om varje dag från och med nu i ditt liv skulle vara fyllt med precis allt det du går omkring och drömmer om: Miljoner på banken, vältränad kropp, ett lyckligt och felfritt kärleksförhållande, bungalow på stranden, you name it. Hur skulle det kännas om du levde så i säg, fem eller tio år? Vad skulle då vara vardag och vad skulle det då vara som du drömde om och längtade till?

Människor som lever det vi anser vara la dolce vita, brukar ledsna ganska snabbt på snittar och champagne. En vännina till mig som är mycket framgångsrik och flyger över hela världen brukar ibland skriva till mig att hon längtar så oerhört efter makaroner och köttbullar och mjölk och att lägga sig på soffan i mjukisbyxor och slötitta på tv.

Vår vardag är lyx för henne.

Det är det dagliga livet som är din vardag oavsett om du lever som medelsvensson eller miljonär. Och det är i vardagen du ska vara lycklig. Genom att träna upp din förmåga att fokusera på vad du har och dina tillgångar så övar du din förmåga att känna tacksamhet och därigenom ökar din vardagslycka. Det finns tusentals exempel på hur du kan göra detta.

Igår var det till exempel nationaldagen och för mig personligen handlar det om så mycket mera än flaggviftande och folkdräkter. Jag är ofta oerhört stolt och tacksam över Sverige och alla de privilegium som vi åtnjuter i det här landet. Inte minst har vi LSS-lagen som är till för personer med behov av särskilda stödinsatser och den lagen är världsunik. Jag tänker väldigt ofta på det; vilken tur jag har som bor just i Sverige med min son. I vilket annat land som helst hade jag varit tvungen att betala dyra pengar för allt det han idag får gratis. Det är så enkelt att ta allt den här välfärden för given, vilket den ju verkligen inte är, och då är det också väldigt lätt att bli otacksam och gnällig.  Det är därför det är så viktigt för mig att varenda dag uttrycka min tacksamhet över all den rikedom vi har i det här landet. Vi är så oerhört priviligierade här. Men det stannar inte där; jag känner också varje dag en enorm tacksamhet till alla helt fantastiska personer som gör och gjort min sons liv bra; som hjälper honom i vardagen, som stöttar honom med kärleksfull omtanke, som puffar honom i riktning mot nya utmaningar och utvecklig. Som hjälper honom att vara lycklig. Min tacksamhet till specialpedagoger, assistenter, personal på aktivitetscentrum, lärare och alla som finns omkring honom är omätbar. Alla dessa människor som finns omkring honom är mer än bara sina yrkesroller; de hjälper inte bara min son till det mest optimala livet för just honom, det gör också att jag kan leva ett helt vanligt liv med jobb och självständighet precis som alla andra människor. Ett vanligt vardagsliv lever jag och det är lyx för mig.

Människor som inte är tacksamma brukar i regel bara tycka att allt det här är ingenting annat än det minsta att begära, att klaga är en rättighet och att vara nöjd och tacksam är att blunda för verkligheten. Ofta brukar de tycka att positiva människor åstadkommer mindre, är mindre förändringsbenägna och proklamera att det är genom att vara kritisk som saker och ting förbättras.

Men lyckliga människor blundar inte för det negativa, vi är väl medvetna om både bra och dåliga saker. Vi väljer att fokusera på det positiva och det är hela skillnaden. Att vara tacksam står inte i motsatsförhållande till att vara medveten om svårigheter och brister. Men skillnaden är- och det här är viktigt- när du är lycklig och tacksam över det positiva, så har du bättre verktyg till att lösa det som inte fungerar optimalt. Så människor som väljer att klaga och gnälla och tror att de som är positiva inte gör något för att lösa problemen som faktiskt finns har fel i dubbel bemärkelse. Det är de tacksamma och positiva krafterna i sammhället och världen som förändrar saker till det bättre. Medan negativa människor mest ägnar sin tid till att klaga och gnälla! Positiva människor vet att ingenting förändras till det bättre genom att bara vara missnöjd. Vi har alla kraften att förändra. Alla har vi inneboende kraftfulla motorer som jag beskrivit i ett tidigare inlägg. Men de som fokuserar på det negativa använder inte den kraften på rätt sätt.

Du ser kopplingen här va? Genom att fokusera på det positiva kan jag känna tacksamhet och lycka. Skulle jag välja att fokusera på det negativa som naturligtvis också finns – allting i hela världen har både positiva och negativa sidor- så skulle jag automatiskt börja älta detta och bli dels otacksam och känna en lägre grad av vardagslycka och som bieffekt även bli en oerhört dryg och påfrestande människa för min omgivning. Det vill jag ju inte eftersom jag behöver mina vänner, jag behöver vara omtyckt och uppskattad. Allting hänger ihop som du märker; en tacksam och lycklig människa mår bättre, presterar mera, är gladare och drar till sig människor istället för att stöta dem ifrån sig.

Tuff kärlek är att det är du själv som väljer hur du vill må. Du väljer själv om du vill vara olycklig och otacksam och du väljer själv om du ska vara en person som andra människor dras till eller inte.

. Fundera över vad just du har att vara tacksam för, du kommer att bli förvånad över hur mycket det är!

Författare: Happygoluckiest

Har hund, halvvuxna och bortskämda barn och en trädgårdstäppa i skriande behov av kärleksfull omvårdnad. Gillar champagne, engelska kriminalromaner, samlar på ugglor och och är lite besatt av allt italienskt, särskilt maten. Psykologi har alltid intresserat mig och efter flera års djup depression, en livskris och eget sorgearbete har jag skapat mina egna verktyg att klara motgångar, hitta vardagslyckan och styrkan i mig själv. Jag har även många års erfarenhet av att möta människor i kris och har sett att den metod jag använt kan hjälpa andra. Skriv gärna en kommentar om du har någon fråga eller speciellt ämne som jag ska ta upp i bloggen. Hey ho, lets go!

4 tankar om “Lycklig och tacksam eller olycklig och otacksam- Du väljer själv.

  1. Reblogga detta på mot bättre hälsa och kommenterade:
    Så bra skrivet!

    Gilla

  2. Hoppas du berättar för de i din sons närhet vilken lycka de ger dig. Det tror jag att de hade blivit lyckliga av att höra. De få ggr jag får höra det känns det bra. Man glöms lätt bort tyvärr men att säga vad man är tacksam för även om pedagoger mm gör sitt jobb är viktigt. Jag är mycket noga med det mot min dotters pedagoger.

    Gilla

    • Visst gör jag det! Nästan varje dag. När min son började på särskola så fick jag höra jättemycket negativt från andra föräldrar om usla lärare, dålig pedagogik osv. Jag blev såklart misstänksam men ville ändå ge skolan en chans och han gick där i femton år och jag har aldrig haft anledning att klaga. Det är samma sak nu; visst finns det enstaka assistenter som inte har passat in hos honom men det är ju bara att plocka bort dem liksom vi håller en ständig dialog om vad som funkar och inte funkar hos honom. Men på det stora hela är allting jättebra. Jag ser så otroligt många andra föräldrar som också har assistenter till sina barn och som inte gör annat än pratar skit om dessa och klagar på dem. Har jag bara haft en ovanlig tur? Nej, jag kan fokusera på det positiva och genom att ge personalen bekräftelse så tror jag också att de trivs bättre och blir ännu mera sporrade att göra ett bra jobb.

      Gillad av 1 person

  3. Så bra skrivet! Heja heja!

    Gilla

Lämna en kommentar