happygoluckiest

Lycka på recept.

Lämna en kommentar

Som redan sagts ett flertal gånger så är orsaken till din nedstämdhet inte viktig. Men det kan ändå vara bra att förstå orsak och verkan så jag tänkte förklara lite om det. När vi var grottmänniskor behövde vi en utvecklad varningsklocka och extramotor i kroppen när vi mötte björnar eller andra farliga djur. Då kopplas kroppens stresshormoner in och vi får den där extra adrenalinkicken att orka springa fort. Numera, när vi inte möter så många grottbjörnar reagerar vi på samma sätt men av andra orsaker. Att möta sin chef i korridoren en fredagseftermiddag när man är på väg hem kan förvisso jämföras med att möta en grottbjörn på väg efter ett jobba-extra-hela-helgen-byte men faktum är att kroppens stresshormoner inte vet skillnaden. Alla dessa stressmoment kallas stressorer- Stressorer kan vara allt från en droppande kran, ett skrikande barn på bussen, en jobbig relation, skilsmässa, sjukdomar till en nära anhörigs död. Även saker som vi egentligen upplever som positiva kan vara stressorer- till exempel att byta jobb, att bli förälder och att gifta sig.

För väldigt många människor är det dessutom så, att utöver dessa vardagliga stressorer så bär man på någon gammal sorg som inte bearbetats och som ofta inte ens är medveten. Någonting som hänt i det förflutna, svek, en dysfunktionell uppväxt och så vidare. Dessa personer har sitt stressystem påslaget för jämnan och då blir den droppande kranen bokstavligen droppen. För samma personer blir oftast en stor livskris som en nära anhörigs död katastrofal på ett värre sätt än andra.

Endorfin är kroppens eget lyckohormon och det som sänker stressnivåerna i kroppen, endorfinet hjälper till att stänga av stressmotorn kan man säga. Så kallade lyckopiller innehåller just detta hormon och fungerar därför på personer med långvariga depressioner.

När jag själv var deprimerad och fick lyckopiller utskrivna så tog jag dem aldrig eftersom min depression var så svår så jag helt enkelt inte klarade ens en sån enkel sak som att ta min medicin. Senare lärde jag mig att ta tillvara på kroppens egna endorfinkickar på det sätt som jag berättade om i föregående inlägg. Allt som du mår bra av höjer ditt lyckohormon och sänker dina stresshormoner. Lyssna på lugn musik, träna, promenera, måla, skriva, sjunga, klappa en spinnande katt. Vad  du mår bra av är individuellt; för en del strömmar endorfinerna till av att lyssna på hårdrock och för andra kan samma sak vara det som höjer stresshormonerna. För mig personligen funkar det att städa. Ja, mina vänner tycker att jag är rubbad.

Författare: Happygoluckiest

Har hund, halvvuxna och bortskämda barn och en trädgårdstäppa i skriande behov av kärleksfull omvårdnad. Gillar champagne, engelska kriminalromaner, samlar på ugglor och och är lite besatt av allt italienskt, särskilt maten. Psykologi har alltid intresserat mig och efter flera års djup depression, en livskris och eget sorgearbete har jag skapat mina egna verktyg att klara motgångar, hitta vardagslyckan och styrkan i mig själv. Jag har även många års erfarenhet av att möta människor i kris och har sett att den metod jag använt kan hjälpa andra. Skriv gärna en kommentar om du har någon fråga eller speciellt ämne som jag ska ta upp i bloggen. Hey ho, lets go!

Lämna en kommentar