happygoluckiest

Om tid, stress och tempoväxling.

Lämna en kommentar

Du kanske har undrat över varför du blir stressad över en vardaglig syssla när ingen annan verkar bli det. Eller så tycker du att det är konstigt att någonting du brukar göra själv verkar vara något som andra blir stressade av när de gör.

Alla har vi olika stresströsklar, men vad beror det på egentligen och kan man öva upp sin stresströskel? Egentligen så klarar vi mycket mera stress än vi tror, bara vi får perioder av återhämtning; som exempel kan nämnas att ingen dör av extrem hjärtesorg eller av att en familjemedlem går bort även fast de båda är något av det mest stressande vi kan utsättas för. Återhämtningsperioden, dvs sorgearbetet ser till att vi kommer på fötter igen. Det är en myt att vi inte skulle klara av stress. Vi är ju tom utrustade med ett speciellt hormonsystem som är till för att stressa kroppen, det föds vi med så självklart är vi gjorda för stress. Mycket mera stress än vi tror till och med. Vi är överlevare från födseln och utan stressystemet skulle vi dö. Däremot kan stressen bli det som dödar oss om vi inte använder den på rätt sätt. Stressen ska användas när vi arbetar, springer, ägnar oss åt problemlösningar, eller utför andra uppgifter. Stressystemet ska inte stå påslaget hela tiden och definitivt inte när vi är lediga eller sover. Det är då stressen skadar oss. För vi behöver vila och återhämta oss från stressen. Det är som i den berömda scenen i Karate Kid: Vax on, vax off. Stress på och stress av. Motsatsen till kroppens stressystem är kroppens lugn och ro-system som har sina egna hormoner som jag berättat om tidigare. Med lite övning kan du själv reglera det här systemet genom att slå på och slå av stresshormonerna.

När vi arbetar så har vi tid avsatt för matrast och fika och det är därför det är så väldigt, väldigt viktigt att inte hoppa över rasten eller äta sin matlåda framför datorn. Det är när kroppen inte får återhämta sig som stressen blir farlig.

På samma sätt är det viktigt att inte ta med sig jobbet hem oavsett om det är i pappersform eller i tanken. Med en stunds mindfulness efter jobbet rensar du hjärnan. Om du cyklar hem så får du din mindfullness gratis.

På fritiden betyder avkoppling och återhämtning både vila och aktiviteter och aktiviteterna ska då vara sånt du njuter av att göra. För även fritiden innehåller stressfaktorer.

Disk, städning och tvätt kanske är stressande för vissa och kräver återhämtning i någon form, inte alla har den turen som jag har; att njuta av städning och kunna använda det i avstressande syfte. Det är alltså återhämtningsperioderna som gör att vi klarar av vardagsstressen.

Om man har få återhämtningsperioder så kommer vi på sikt att bli sjuka, det är som om vi aldrig skulle sova. När min son bodde hemma så jobbade jag heltid och skyndade mig sedan hem för att fortsätta mitt arbete hemma, att hjälpa min son med allting. Att han ibland var på kortidsboende var inte tillräcklig återhämtning för mig, jag brukade bokstavligen sova hela helgen när han var där. Var jag bjuden på fest eller andra lyckoboostande åtehämtnings-aktiviteter så tackade jag i de allra flesta fall nej, jag orkade inte och hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag sett varningstecknen innan jag blev sjuk av utmattningssyndrom.
För så är det för de flesta som är för stressade i sin vardag; de tror att de inte orkar eller har tid med allt och då plockar de bort saker ur sitt liv. Oftast plockas de viktiga återhämtnings-aktiviteterna bort för att man ska kunna jobba ännu mera, sköta sina barn mera eller vad det nu är. Ni hör ju själva hur galet det är. Som att låta bli att sova på natten för att man inte har tid med det.
Nu ska jag avslöja en hemlighet för dig som tycker att du aldrig har tid med saker. Hemligheten är att du har inte mindre tid än andra. Faktum är att alla människor på hela jordklotet har exakt lika mycket tid varje dag, nämligen 24 timmar om dygnet. Presidenter, kungligheter, fattiga, sjuka, kändisar, din granne och till och med Zlatan; alla har exakt lika mycket tid varje dag. Där kan vi snacka rättvisa!
Att säga att man är stressad har blivit ett modeord som ska visa att man har mycket att göra, att man är duktig. En väldigt avstressad och lugn person som jag själv skulle således vara en lat person som inte gör så många knop i timmen. Egentligen är det irrelevant hur mycket eller lite jag gör, eftersom det alltså inte är korrelant med stress och att ha mycket att göra men jag gör nog ungefär lika mycket som de flesta medelsvensson; jag jobbar heltid och jag har ett hus att sköta med allt vad det innebär. Jag är ändå inte stressad. Jag hade egentligen inte behövt bli sjuk av stress när min son bodde hemma heller om jag hade vetat hemligheten; att stor arbetsbelastning (stress) kräver stor återhämtning. En nära vän till mig som också är funkismamma kan det där; så fort hon har fem minuter eller en timme över så dricker hon kaffe och lyssnar på Spotify. Det är hennes snabbåtehämtning i vardagen.

Jag har med tiden lärt mig att somna när jag vill och var jag vill, jag använder därför mina fyrtiofem minuters lunchrast till att äta i en kvart och sen powernappa på soffan i personalrummet i en halvtimme. Jag behöver ingen väckarklocka, jag vaknar av mig själv på minuten när rasten är slut. Det kallas för tempoväxling när man utnyttjar varje tillfälle i sin vardagsstress till återhämtning och är något jag läste att elitidrottsmän använder sig av i sin träning. Mycket av det jag använder i vardagen har jag lärt mig genom att studera hur elitidrottare lever, tänker och genomför sina målsättningar. Bland annat läste jag Gunde Svans bok” Var går Gränsen?”
För stresströskeln kan du öva upp med hjälp av dessa tempoväxlingar, precis som elitidrottaren använder tempoväxling till att öva upp sina resultat.
Det som är stressande för en person behöver inte vara stressande för en annan. På samma sätt som för lite eller för mycket fysisk träning inte är bra men lagom mycket träning är hälsosamt så är lagom mängd stress bra för oss. Stressen är nyttig när du behöver lite etxtra bränsle; när du ska orka igenom en arbetsdag, när du ska skriva en tenta eller springa ett maratonlopp till exempel.
Då är det inte fördelaktigt att vara för lugn eller att vara så stressad så att du kräks.
Om du tränat med tempoväxling och återhämtningsperioder som står i relation till stressbelastningen så kommer stressen vara något du har nytta av, det ska vara som att skruva upp eller ner en termostat när du övat upp det här.
Att åka på en konferens, att flyga, att hålla ett föredrag inför många människor eller bara att laga en middag för sina vänner kan vara stressande saker för många men för en del så extremt stressande så att de låter bli att göra det. Vilket ju är synd eftersom de exempel jag räknat upp här egentligen är saker som är höjer din lyckonivå och stärker din självkänsla. Dessutom kan man aldrig fega sig ur stressiga situationer. Gör du det så kommer alltfler saker att upplevas som stressande i längden;  att träna upp sin stresströskel genom att utmana sig själv är en bra försäkring mot stressrelaterade sjukdomar!

Du har säkert någon äldre släkting som tycker att ett läkarbesök kan vara årets jobbigaste grej. Det tjatas om läkarbesöket veckor i förväg, din släkting oroar sig för att missa bussen dit, att glömma plånboken hemma och inte kunna betala och så vidare. Dagen för läkarbesöket så är sin släkting uppe klockan fem på morgonen för att hinna i tid till sitt besök och hemma igen så är din släkting alldeles utmattad av detta jobbiga. När du själv gör ett läkarbesök så passar du på att handla på vägen hem och träffar då en vän du inte sett på länge som du tar en spontanfika med. När din vän frågar vad du gjort under dagen så glömmer du att nämna läkarbesöket eftersom det var en sån liten grej i ditt liv och ingen större stressfaktor. Vad skiljer dig och din släktings upplevelser av samma sak?
Din äldre släkting har en dåligt tränad stresströskel eftersom hens vardag är väldigt händelsefattig och innehåller väldigt få aktiviteter som bidrar till stress.
Då din släkting aldrig övar sin stresströskel kommer minsta sak som rubbar hens cirklar att vara stressande och kräva återhämtning.
Som med fysisk träning alltså; för lite stressträning är inte bra.
Du kan i princip öva upp vilken aktivitet som helst som du tycker är stressande om du bara ger dig själv åtehämtningsperioder i form av vila, mindfulness och lyckoboostning.

Kom ihåg:Det handlar alltså inte om att ha tid eller inte, alla har lika mycket tid, det handlar om tempoväxling i vardagen för att inte bli stressad.

Gunde Svan: Var går gränsen?

Författare: Happygoluckiest

Har hund, halvvuxna och bortskämda barn och en trädgårdstäppa i skriande behov av kärleksfull omvårdnad. Gillar champagne, engelska kriminalromaner, samlar på ugglor och och är lite besatt av allt italienskt, särskilt maten. Psykologi har alltid intresserat mig och efter flera års djup depression, en livskris och eget sorgearbete har jag skapat mina egna verktyg att klara motgångar, hitta vardagslyckan och styrkan i mig själv. Jag har även många års erfarenhet av att möta människor i kris och har sett att den metod jag använt kan hjälpa andra. Skriv gärna en kommentar om du har någon fråga eller speciellt ämne som jag ska ta upp i bloggen. Hey ho, lets go!

Lämna en kommentar