happygoluckiest

Mindfullness på mitt sätt.

2 kommentarer

Det finns massor av dyra kurser i mindfullness. Jag har aldrig tagit några såna kurser, som jag berättat förut så visste jag inte ens om minfullness när jag började använda det som en läkande kraft mot min depression.
Jag har alltid varit en sån person som haft lätt att stänga av bruset runt omkring mig genom att sjunka in i en tidningstext eller titta på någon detalj i en byggnad när jag har behövt vila. På samma sätt så märkte jag att jag enkelt kunde låta bli att bli stressad genom att medvetet stoppa stresstankarna genom att istället intensivt koncentrera mig på en utsikt, en sång eller liknande.
Jag tror att de flesta människor någon gång gjort på samma sätt; att räkna röda bilar för att få tiden att gå under en resa, att fokusera på en persons klädsel i hissen för att inte brista ut i gråt när man nyss fått ett dödsbud, att försjunka i en tidning om bilar i väntrummet hos tandläkaren och läsa ett reportage om olika sorters motoroljors fördelar och nackdelar fast du inte är det minsta intresserad av det egentligen bara för att hålla oron i schack.
När jag fick panikångest så började jag utveckla min mindfullness genom att prova att bara möta känslorna utan att gripas med av dem. Samma sak med kroppslig smärta, att bara känna efter hur smärtan känns, att nästan nyfiket undersöka den, gör att jag inte tyckte att det gjorde lika ont.
När jag känner mig olycklig så är det första jag gör att känna efter varför jag känner som jag gör, det är viktigt att veta varifrån känslan kommer för att inte låta den spela för stor roll och för att jag inte ska låta mina tillfälliga känslor av olycka leda till dåliga ogenomtänkta impulshandlingar.
Sätt dig eller lägg dig bekvämt, se till att det är lugnt omkring dig, stäng av mobilen, släck gärna lamporna och blunda. Andas djupt och lugnt. Låt olustkänslorna bubbla upp i dig och försök inte hålla dem borta, känn efter allt vad du kan hur de känns, reflektera över hur din kropp reagerar. Du kanske mår illa och känner dig yr, lägg märke till det men låt det bara vara. Sitt länge om det är första gången du gör övningen, låt alla känslor verkligen riva och slita så mycket de kan. Låt dem hållas helt enkelt. Om stresskänslorna framkallar skräckbilder i din hjärna så försök inte tänka på något annat, låt bilderna flimra som de vill du sitter ju ändå tryggt och säkert och det är bara hjärnspöken. Analysera istället hur kroppen reagerar på bilderna, gör det som du tittade på en film som inte berör dig personligen. ”Jaha, nu ser jag det här och nu känns det sådär..” Sitt bara stilla och fortsätt vara lugn tills du känner att det börjar avta. När du gjort det här några gånger så vet du vad som utlöser stressen eller oron, det fungerar lika bra om du är svartsjuk eller röksugen och försöker sluta eller om du har en panikångestattack. Det som är bra med det här är att du känner att känslan inte är farlig, den kanske känns som om den försöker döda dig men det är bara en känsla, när du lugnt sitter kvar och möter känslan så lär du dig att inte påverkas av den. Känslan är bara ett sätt för din kropp att tala om att det är något du behöver. När du förstått varför känslan uppstod så kan du förebygga den bättre nästa gång. Om du alltid känner dig illamående av stress på mornarna så kan du använda den här mindfullnessövningen och ringa in vad som stressar dig (att inte hinna i tid till bussen, komma försent till jobbet, inte hinna äta frukost) så kan du lösa det genom att gå upp en kvart tidigare, laga gröten kvällen innan och bara värma i micron och ta en tidigare buss.
Om du blir överfallen av svartsjuka så använder du övningen till att ta reda på exakt vilka saker som triggar igång din svartsjuka och kan då förebygga det bättre.
Ta bort så många oros och stressmoment du kan ur ditt liv och när du ändå blir stressad så kan du göra övningen och bara låta stressen fladdra runt huvudet på dig utan att gripas med av den. Bara fortsätt med dina uppgifter och var lugn, precis som när du gjorde övningen hemma; låt känslorna bara vara där utan att du påverkas av dem. Det krävs lite övning för att komma dit men det är mer än värt det!
Att använda sig av mindfullness är att koncentrera sig på nuet. Genom att använda all dina sinnen när du tex äter en apelsin, läser en bok, eller tar en cykeltur så gör du två bra saker samtidigt; du njuter maximalt av det du gör och du håller borta tankarna på ”sen” som stressar och förstör ditt ”nu”. Livet blir roligare, lugnare och enklare när du är mindful. Du tar bättre beslut som inte grundar sig på känslostyrda impulser och du slipper stressrelaterade sjukdomar.
Aktiviteter som stimulerar din mindfullness är att baka cupcakes, lösa ganska svåra korsord, tapetsera eller att rykta hästar. Titta på tv eller film är inte så bra då du inte använder alla sinnen och det blir lätt att tankarna far iväg om filmen är tråkig. Lycka till med ditt nya, smarta, roliga, kreativa och lyckliga mindfullness-liv!

Författare: Happygoluckiest

Har hund, halvvuxna och bortskämda barn och en trädgårdstäppa i skriande behov av kärleksfull omvårdnad. Gillar champagne, engelska kriminalromaner, samlar på ugglor och och är lite besatt av allt italienskt, särskilt maten. Psykologi har alltid intresserat mig och efter flera års djup depression, en livskris och eget sorgearbete har jag skapat mina egna verktyg att klara motgångar, hitta vardagslyckan och styrkan i mig själv. Jag har även många års erfarenhet av att möta människor i kris och har sett att den metod jag använt kan hjälpa andra. Skriv gärna en kommentar om du har någon fråga eller speciellt ämne som jag ska ta upp i bloggen. Hey ho, lets go!

2 tankar om “Mindfullness på mitt sätt.

  1. Bra tips 😊 tack

    Gilla

  2. Ping: Att hitta lyckan i vardagligheter. | happygoluckiest

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s